Cruise Lines International Association noteert aanzienlijke groei van Europese cruisepassagiers in 2016

CLIA, de internationale brancheorganisatie van cruiserederijen, maakte vandaag bekend dat de Europese cruisemarkt in 2016 met 3.4% gestegen is naar 6.7 miljoen passagiers. Nederland daalde met 4% en telde in 2016 101.000 passagiers.

De Europese groei is vooral te danken aan de belangrijkste markten Duitsland (11,3% groei naar meer dan 2 miljoen passagiers) en Groot-Brittannië en Ierland (5.6% groei naar 1.9 miljoen cruisepassagiers). Andere belangrijke Europese cruisemarkten zijn Italië, Frankrijk en Spanje.

Nico Bleichrodt, voorzitter CLIA Nederland, licht de Nederlandse afname toe: ‘De vraag uit de grotere markten en met name uit Amerika verschoof door de geopolitieke situatie in het Middellandse Zeegebied  naar Noord-Europa, waarbij vooral cruises uit Nederland in trek zijn. Hierdoor is de capaciteit voor lokale verkopen van cruises met vertrek uit eigen land onder druk komen te staan.’

Het Caribisch gebied nam sterk in populariteit toe: maar liefst 16% meer Nederlandse cruisegasten kozen voor de Caribbean. De belangstelling van Nederlanders voor het Middellandse Zeegebied bleef vrijwel stabiel. 37% van alle Nederlandse cruisers kozen voor dit gebied. 

De Europese cruisemarkt als geheel toont al 10 achtereenvolgende jaren groei en ook de vijf jaren trend is positief op alle Europese markten. Net als in voorgaande jaren kiezen vier van de vijf Europeanen een cruise in Europa. De helft  daarvan kiest voor het Middellandse Zeegebied waarmee het de populairste bestemming blijft. 

CLIA Europe voorziet verdere groei in 2017, ondanks geopolitieke omstandigheden en tijdelijk afgenomen capaciteit in enkele regio’s. Ook CLIA Nederland is positief: ‘Uit onderzoek gedaan door TNS NIPO in 2015 blijkt dat 31% van  de Nederlanders van plan is ooit een cruise te maken, waarbij 6% aangeeft dit binnen drie jaar te willen doen. De propositie van cruisevakanties is nog te onbekend bij de Nederlandse consument en kent daardoor nog een uitstel gedrag. Onderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling er is.  In combinatie met de toegenomen capaciteit rekenen wij op groei in 2017’, zegt Nico Bleichrodt.  

Key figures CLIA Europe:

  • 6.674.000 Europeanen boekten een cruise in 2016, met een gemiddelde duur van 8 dagen. 
  • Duitsland is de belangrijkste markt in Europa met 2.018.000 passagiers, een groei van 11,8 per cent in een jaar– een buitengewoon resultaat.
  • Het Verenigd Koninkrijk, met een 5.6% toename beleefde een recordjaar met bijna 1.9 miljoen passagiers.  
  • Spanje groeide met 4.2%, waarmee het herstel na de economische crisis in 2014 wordt voortgezet. 
  • 4 van de 5 Europeanen namen een Europese cruise.  Het Middellandse Zeegebied blijft de belangrijkste bestemming, maar met een groei van 2.1% in 2016, is Noord-Europa in opkomst. 
  • 18.3% van de schepen werd in 2016 ingezet in het Middellandse Zeegebied en 11,1% in de rest de Europa.
  • 39 cruise rederijen opereren in Europa, met in totaal 123 schepen.
  • Het 2015 European Economic Contribution Report stelde vast dat de cruise industrie in Europa een belangrijke bijdrage aan de economie levert: in totaal € 41 miljard. De cruise industrie levert 360.571 banen op en meer dan € 11 miljard aan arbeidsloon. 

Meer informatie over Cruise Lines International Association op www.cruising.org Informatie over CLIA Nederland is te vinden op www.clia.nl 

 

Over Cruise Lines International Association (CLIA)
Cruise Lines International Association (CLIA) is 's werelds grootste branche-associatie van cruiserederijen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Australië. CLIA behartigt de belangen van cruiserederijen, reisagenten en beleidsmakers binnen de cruise industrie. CLIA Netherlands valt onder de verantwoording van CLIA Europa en stelt zich ten doel om de totale cruisemarkt in Nederland te vergroten d.m.v. het op neutrale wijze verstrekken van informatie, het geven van educatie en het in de meest brede zin van het woord promoten van het cruiseproduct als een bereikbare en geweldige vakantie ervaring.
__________________________________________________________________________________

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie: Daniele Felix,  National Representative CLIA Nederland Tel: +31 6 15 25 75 71 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.www.clia.nl
Nico Bleichrodt, Chairman CLIA Nederland tel: +31 6 51 21 00 15

JONGEREN STEEDS MEER IN VOOR EEN CRUISEVAKANTIE

Dit is een van de trends die CLIA, internationale brancheorganisatie van cruiserederijen, signaleert in hun net uitgebrachte jaarlijkse trendrapport ‘State of the Cruise Industry 2017’. Hierin voorspelt CLIA zes belangrijke cruise reistrends.

Cruise Lines International Association (CLIA) stelt in het rapport dat de groei van cruisevakanties doorzet en verwacht dat 25,3 miljoen passagiers in 2017 een cruise gaan maken. Tien jaar geleden waren dat er nog 15,8 miljoen. CLIA meldt verder dat dit jaar 26 nieuwe schepen (zowel voor oceaan als rivieren) hun debuut op het water maken, waarmee verdere groei mogelijk wordt gemaakt. 

CLIA voorziet zes belangrijke cruise reistrends:

1.     Jongere generatie zoekt steeds meer het water op. Een recente studie heeft aangetoond dat de nieuwe generatie, millennials en generatie Y, de cruisevakantie steeds meer gaat omarmen. 

2.     Meer routes met privé-eilanden. Reizigers boeken steeds vaker de route waarbij het cruiseschip een privé-eiland aandoet. In 2017 bieden cruisemaatschappijen stops aan op zeven privé-eilanden.

3.     Steeds meer first-time cruisers. Gevraagd naar de vakantieplannen, geeft 48% van de niet-cruisers aan interesse te hebben in een zeecruise terwijl maar liefst 85% van de mensen die als eens een cruise maakten, dit nog een keer willen doen.

4.    Vertrekhaven op rij-afstand. Een vertrekhaven in eigen land of op rij-afstand wordt door 69% van de cruisepassagiers niet alleen als kostenbesparend gezien, maar spreekt bij  74% vooral het gemak erg aan.

5.    Reizigers lokken met beroemde chefs. Cruise reizigers omarmen het speciale diner en zullen steeds vaker de eetervaringen laten afhangen van de beroemde chef-koks. Zo hebben verschillende cruise maatschappijen dit jaar Guy Fieri en Geoffrey Zakarian gerechten laten creëren in restaurants.

6.    Vraag naar avontuurlijke cruises groeit. Volgens de Adventure Travel Trade Association groeit het avontuurlijke reizen in een rap tempo. Ook ziet CLIA deze groei terug bij de expeditie cruises.

Meer informatie over CLIA’s State of the Cruise Industry Outlook: www.cruising.org

Cruise Wereldwijd Paviljoen op Vakantiebeurs 2017!

Goed nieuws voor wie van plan is in 2017 een cruise te maken! Op de Vakantiebeurs (Jaarbeurs Utrecht van 11- 17 januari), verwelkomen maar liefst 22 rederijen en cruise-organisaties u in het Cruise Wereldwijd Paviljoen. De  ideale plek om de sfeer te snuiven van een cruise en een goed beeld te vormen van de verschillende soorten cruisemogelijkheden. Cruiseliefhebbers vertellen hun persoonlijke reisverhalen tijdens verschillende ‘mijn cruisevakantie’ presentaties die vanaf 11 uur elk heel uur starten en ongeveer een kwartier duren. De presentaties zijn gratis bij te wonen en de laatste is om 4 uur ’s middags. Daarnaast is er een winactie waarbij elke dag twee scheepsbezoeken aan het nieuwste schip van AIDA Cruises in Rotterdam worden verloot.

Deelnemers aan Cruise Wereldwijd Paviljoen:

Aida Cruises - Celebrity Cruises - Costa Cruises - Cruise & Style Magazine - Cruise Travel Nederland - Cruisewinkel.nl - Crystal Cruiss - Cunard Cruise Line - Feenstra Riviercruises - Hapag-Lloyd Cruises - Holland America Line - Holland Cruise Center -Linssen Boating Holidays - MSC Cruises - Norge Reiser Cruises - Norwegian Cruise Line - Oceania Cruises - PolarXL - Regent Seven Seas Cruises - Royal Caribbean  -Seabourn - Silversea - VCK Cruises

 

Het Cruise Wereldwijd Paviljoen is te vinden in Hal 8. Meer informatie over toegang tot de Vakantiebeurs op: http://www.vakantiebeurs.nl/nl-NL/Bezoeker/Eventinformatie/Prijzen.aspx

CLIA trapt de Plan a Cruise Maand campagne af!

PCM BEELD

CLIA trapt de Plan a Cruise Maand campagne af!

CLIA Nederland, overkoepelende vereniging voor de cruisebranche, is de initiatiefnemer van "Plan a Cruise Maand". De hele maand oktober staat in het teken van cruisevakanties met de speciale promotiecampagne en bijbehorende slogan ‘Cruise, er gaat een wereld voor je open!’. Met de campagne wil CLIA Nederlandse vakantiegangers laten zien dat een cruisevakantie de ideale vakantie is. Er worden promotievideos over cruises ingezet, er is een online banner- en social media-campagne en in diverse media wordt over cruisevakanties geschreven. Geinteresseerd? Bezoek uw reisbureau, zij doen ook actief mee met de campagne.

Carnival Corp opent Arison Academy in Almere

Vandaag, 14 juli, opent Micky Arison, Chairman van Carnival Corporation & PLC, de deuren van het Arison Centrum voor Maritieme Simulator Training in Almere dat is ontworpen door Paul de Ruiter Architects. De nieuwe LEED Gold gecertificeerde campus is gerealiseerd in een Design & Build met Dura Vermeer, Van Rossum, ZUS landschapsarchitecten, Bium en Ingenieursbureau Deerns.

Carnival Corporation & PLC, ’s werelds grootste cruisevaartbedrijf, heeft Paul de Ruiter Architects opdracht gegeven tot het ontwerp van een state of the art trainingscentrum met bijbehorend hotel. Beide gebouwen vormen de start van de trainingscampus, in het campus ontwerp is ruimte gecreëerd voor een toekomstige uitbreiding met nog eens twee gebouwen.

Geavanceerde trainingsfaciliteiten
De Arison Academy traint jaarlijks 6.500 dekofficieren en machinisten gedurende een week op het gebied van maritieme veiligheid, hierdoor wordt de ‘next level’ veiligheidsstandaard voor de wereldwijde cruisevaart gezet. De grootste trainingsfaciliteit ter wereld beschikt over de meest geavanceerde real-size brug- en machinekamer simulatoren die noodsituaties nabootsen. Daarnaast biedt de Arison Academy diverse leer- en trainingsruimtes voor maritieme training.

Eén met het duinlandschap
Het ontwerp van de Arison Academy bestaat uit de stapeling van twee werelden in het landschap van DUIN te Almere. Ondergronds zijn de vier simulatoren in het duinlandschap geplaatst, boven de grond steken drie transparante verdiepingen uit. Het centrale atrium verbindt als sociale hart de onder- en bovengrondse lagen. In de transparante plint zijn de entree en ontmoetingsruimtes gesitueerd, de leer- en trainingsruimtes bevinden zich op de bovenste verdiepingen.

Gezonde leeromgeving
De focus van de LEED Gold Arison Academy ligt op een gezonde leeromgeving om maximale prestaties te stimuleren. Veel frisse lucht, een stabiel binnenklimaat, verantwoorde materialen, perfecte akoestiek en goede daglichttoetreding zorgen voor een optimale leeratmosfeer.

Arison Accommodation & Parking
Het bijbehorende hotel met ondergrondse parking is met de Academy verbonden via zowel een ondergrondse corridor als een bovengronds duinpad. Het viersterren hotel bestaat uit veertien hotelverdiepingen, waarvan twee ondergrondse verdiepingen dienen als opslag- en parkeerruimtes. De begane grond huisvest de receptie, een groot restaurant en een gym, de elf transparante hotellagen hierboven beschikken over 176 ruime hotelkamers met fantastisch uitzicht over het duinlandschap en het IJmeer.

Transparante architectuur
De architectuur van de beide gebouwen ademt transparantie dankzij de volledig glazen gevels. Kenmerkend is het contrast tussen de donkerkleurige tinten van de Academy en de lichte uitstraling van het hotel. De luifels van aluminium cassettes dragen bij aan de krachtige architectuur van de gebouwen. Dankzij de luifels wordt opwarming voorkomen, maar blijven het panorama uitzicht en de lichtinval in tact.

LEED GOLD
De Arison trainingscampus voldoet aan hoge milieu- en duurzaamheidsstandaarden om een toekomstbestendige leeromgeving te garanderen. Er is sterk ingezet op de ecologische kwaliteit van de campus in het duinlandschap. Het duurzame klimaatsysteem zorgt voor een gezond klimaat én een zeer zuinig verbruik. Middels simulaties en 3D BIM is een optimale balans bereikt tussen een gezond binnenklimaat en een energiezuinig gebouw. Het project is gewaardeerd met een LEED Gold duurzaamheidscertificaat.